VoIP-telefonie

Veelzijdig te gebruiken in uw bedrijfsvoering

VoIP-telefonie

VoIP telefonie staat voor Voice over IP; het bellen via een internetverbinding. Het gaat hierbij vaak over goedkoop of gratis bellen. Vaak wordt bellen via internet verward met programma’s als Skype. Echter is het grootste verschil tussen bellen via Skype en bellen via VoIP dat gebruik maken van een VoIP telefoon niet vereist dat de andere gebruiker ook een VoIP telefoon gebruikt. 

Tevens brengt VoIP telefonie geen extra kosten met zich mee waar Skype dat wel doet. De mogelijkheden met VoIP zijn vooral voor ondernemers erg interessant. Zo kunnen mobiele telefoons onderdeel worden gemaakt van het centrale netwerk, wat betekent dat meerdere toestellen op één centrale aangesloten kunnen worden. Een vast toestel is hierdoor niet meer nodig indien dit niet gewenst is. Ideaal voor thuiswerkers of mensen die vaak onderweg zijn!

 

VoIP telefonie is gemakkelijk te koppelen aan mobiele telefoons, Skype, Outlook, en andere adresboeken. Het is mogelijk om een oproep door te laten schakelen naar een of meerdere telefoons, contacten op te slaan, voicemails terug te luisteren, en VoIP biedt enorm veel vrijheid qua instellingen zoals keuzemenu’s, wachtrijen, doorschakelingen, en koppelingen met bestaande systemen. Ook is VoIP schaalbaar en meetbaar; de telefonie groeit naarmate hier meer behoefte aan is en er zijn altijd statistieken in te zien.

 

Het grootste voordeel van VoIP telefonie zit in de vrijheid die erbij komt. Zolang de centrale verbonden is aan het internet, kan er vanaf overal gebeld worden. Dit is een perfecte oplossing voor ondernemingen waar er niet altijd iemand op kantoor aanwezig is. Hier ligt echter ook het grootste nadeel aan verbonden; wanneer er (tijdelijk) geen internetverbinding is, zal VoIP ook niet werken. Dit kan nadelig zijn in de bereikbaarheid. Bellen via internet is echter even betrouwbaar als bellen via de normale telefoon, maar de kwaliteit van het geluid is duidelijk beter.

voip